Tietoa Lappi-Hunajasta

Suomalaista laatuhunajaa vuodesta 1945

Lappi-Hunaja on perheyritys, jonka mehiläistarhausperinteet ulottuvat yli 75 vuoden päähän. Lappi-Hunaja on perheyritys, jonka tuotantotilat löytyvät Raumalta Lapin kylästä Satakunnasta. Perheemme mehiläistarhausperinteet ulottuvat yli 75 vuoden päähän. Vuodesta 1945 alkaen mehiläistenhoito oli Into Seikkulan elämäntyötä, mutta vuonna 1991 suoritettiin sukupolvenvaihdos ja mehiläisten hoito siirtyi pojalle Pasi Seikkulalle. Lappi-Hunaja on Suomen tunnetuin yritys hunaja-alalla. Mehiläishoitajainliitto on palkinnut meidät korkeimmalla mehiläishoitajille myönnettävällä arvonimellä ”Vuoden mehiläishoitaja”. Hunajamme ovat saaneet useita palkintoja ja ne ovat keränneet paljon huomiota mediassa myös kotimaan rajojen ulkopuolella.

Käytämme hunajan valmistukseen aikaa ja vaivaa, joten erikoishunajien tuotanto ei ole sattuman kauppaa. Vuosien kokemus ja määrätietoinen tuotantotapojen kehittäminen (mm. siirtotarhaus) mahdollistavat laajan tuotevalikoiman, josta löytyy useita harvinaisuuksia, joita ei saa mistään muualta maailmasta. Mehiläisemme keräävät hunajaa ympäri Suomea. Pohjoisimmat pesät ovat sijoitettuna napapiirille, jossa yötön yö ja muut luonnonolosuhteet mahdollistavat ainutlaatuisten hunajalajien tuottamisen.

Keski-Euroopan markkinoilla meidät tunnetaan Arktischer-Honig Finnland nimellä. Tuotannostamme menee vientiin noin 85 prosenttia. Tuotanto ja jakelu ovat täysin omissa käsissämme myös ulkomailla. Tuotteitamme ei myydä supermarkettien hyllyillä, vaan ainoastaan markkinoilla eri puolilla Suomea ja Saksaa. Ympäri vuoden hunajaiset herkkumme ovat saatavilla Lappi-Tuvan myymälässä Lapin kylän keskustassa Raumalla. Verkkokauppamme palvelee hunajannälkäisiä asiakkaita 24/7 kolmella kielellä suomeksi, saksaksi ja englanniksi.

Lappi-Hunajan tarina mehiläishoitaja Pasi Seikkulan silmin

Lappi-Hunajan tarina mehiläishoitaja Pasi Seikkulan silmin."Pienenä poikana katselin, kuinka isäni Into Seikkula hoiti asiantuntevasti pistäviä, lentäviä mehiläisiä. Ne olivat minusta jännittäviä, mutta samalla erittäin kiinnostavia otuksia. Kesällä 1979, kun täytin 12-vuotta, sain isältäni lahjaksi viisi ikiomaa mehiläispesää. Isälläni oli varmasti taka-ajatuksena saada kasvavasta pojannulikasta kaveri mehiläispesien hoitoon. Ja niin siinä sitten kävikin. Tosin eipä tainnut isäni tulla silloin ajatelleeksi, että reilu vuosikymmen myöhemmin luopuisin palkkatyöstä intohimoni vuoksi ja tekisin mehiläistarhauksesta ammatin yrittäjänä. Vielä tänäkin päivänä kuulen ihmisten kysyvän "ai voiko sillä muka elää".

Kyllähän sillä elää, mutta työtä ja oivaltamista se on vaatinut. Asiakkaita ei pienessä maaseutukylässä Raumalla, eikä edes lähiseudulla riitä kannattavan yrityksen pyörittämiseen, joten heti alussa minun piti jalkautua kotikyliä kauemmaksi. Suomi tuli tutuksi useamman tuhannen päivän verran erilaisilla markkina- ja messumatkoilla. Heti alussa lähdin toteuttamaan isäni mottoa: "Kaikki mitä teet, kannattaa tehdä hyvin. Jos et halua tehdä hyvin, älä tee lainkaan". Käytännössä tämä tarkoitti huippulaadun tuottamista, erikoistumista lajihunajiin sekä huolellista paneutumista tuotteiden markkinointiin. Yrittäjän rakkaus tuotteita kohtaan pitää myös osata tartuttaa asiakkaisiin.

On vaikea voittaa vieraskaukalossa, ellei ensin pärjää kotikentällä. Joulu 2004 toi yritykselleni mahdollisuuden lähteä kokeilemaan turnauskestävyyttä Saksassa. Tämä kokeilu onnistui yli odotusten, vaikka Saksassa on 80000 kilpailijaa alalla ja maailman laatutietoisimmat asiakkaat. Suomalaisella vaatimattomuudella ei ulkomaan markkinoilla pärjää, vaan tuotteita, hinnoittelua ja brändiä pitää lähteä kehittämään samalla ajatuksella kuin esimerkiksi kallista samppanjaa. Maassa on toimittava maan tavalla ja on ymmärrettävä myös kulttuurisia eroja.

Lappi-Hunaja (Arktischer-Honig Finnland) on tällä hetkellä varmasti tunnetuin suomalainen elintarvikebrändi Saksassa, sillä joulumarkkina-aikaan n. kaksikymmentä miljoonaa ihmistä näkee yrityksen myyntipisteen. Jo muutaman vuoden ajan yritykselläni on ollut kolmisenkymmentä joulumarkkinamyyntipaikkaa eri puolilla Saksaa ja suomalaisia työntekijöitä on lähtenyt paikan päälle yli viisikymmentä. Yritykseni liikevaihto on nykyään yli miljoona euroa ja nousu on jatkunut tasaisesti. Menestystä ei voi kuitenkaan pitää itsestään selvänä jatkumona. Sen ylläpito vaatii luovaa hulluutta, jatkuvaa ideointia ja innostusta kehittää liiketoimintaa. Pienikin yritys voi pärjätä maailmalla, kun on rohkeutta ja uskoa omaan osaamiseen."

Tilaa uutiskirje

Voit voittaa 93 euron hunajapaketin!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajan tasalla uutuuksista, kampanjoista ja markkinatapahtumista. Uutiskirjeen voi peruuttaa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Lue lisää